29.10.16

Lurad med bankkortet! Hur får jag tillbaka pengarna?

Har du blivit lurad när du använt ditt kredit/bank-kort eller har något gått väldigt fel så du blivit av med pengar?

En gång stod jag vid en ATM (uttagsautomat) i Indien och skulle ta ut kontanter. Efter att ha knappat in kod och summan som jag önskade väntade jag på att pengarna skulle komma ur maskinen, men inget hände! Allt avbröts och jag återupprepade det hela en gång till, det gjorde maskinen också så det blev ett tredje varv innan jag gav upp och sökte upp en annan ATM.

Lurad med bankkortet! Hur får jag tillbaka pengarna? Reklamation och reklamera

Blåst vid ATM-uttag utomlands!


Väl hemma ett par veckor senare kom upptäckten när jag gick igenom alla banktransaktioner. Mina tre försök att ta ut pengar var dragna, tre gånger, rätt summa. Men kontanterna var var dom? Jag hade inte fått dem iallafall.
Man kan känna att det är bara att acceptera, Vad har jag för bevis mot någon bank i Indien?

Vad man kan göra är en reklamation på händelsen.
Gå in på kortutfärdande internetbank och sök efter kortreklamation. Fyll i alla uppgifterna noggrant så snart som möjligt efter du upptäckt vad som gått fel. Sen är det bara att vänta, och räkna med lång väntan.
Reklamationen ska vara inlämnad inom tre månader efter händelsen för att det skall vara goda chanser att reklamationen går igenom.
Efter ett par månader hade jag summan återigen på mitt konto som tidigare hade förlorats.

Vad för händelser kan man reklamera? 


Alla, där man felaktigt blivit av med pengar när man använt bankkort eller kreditkort som betalningsmedel eller uttag.
Exempelvis när kortet används som betalning på butiker och restauranger var helst du befinner dig i världen, Uttagsautomater (ATM) likaså. Kortköp på internet, och det oavsett var internetbutiken är någonstans i världen.