2.12.16

Lurad av nätbutik? Ta tillbaka pengarna!

Efter att ha köpt en tjänst via en nätbutik som låg utomlands fick jag besked av dem att de inte kunde utföra tjänsten och att jag skulle återbetalas. Några pengar kom dock inte. Jag mejlade dem och fick besked att de skulle snart synas på mitt kontobesked att pengarna kommit. Detta upprepade sig tre gånger, inga pengar kom. Tankar kom istället, vad kan jag egentligen göra? De sitter i en annan världsdel och kanske skrattar när de läser mina hövliga mejl om återbetalning! Att bli lurad och blåst är något jag har svårt att acceptera vilket gav mig energi att fundera ut vad som kunde göras.

Lurad av nätbutik? Ta tillbaka pengarna!

Inled tvist med företaget!


Nu var det så att jag hade ett riktigt bra "ess i skjortärmen"som jag la fram. Köpet var nämligen gjort genom PayPal. Jag gick in på PayPal:s webbsida och som det heter "Inledde en tvist" med nätbutiken. För att lyckas skall tvisten inledas senast 180 dagar från det att köpet gjorts. Fyllde i alla uppgifter som behövdes, sen var det bara att vänta.
Skulle nätbutiken ändå inte betala tillbaka så kan man "trappa upp tvisten" inom 20 dagar. Då löser PayPal tvisten, jag var helt säker på att vinna!
Det blev ingen upptrappning, pengarna kom till mitt konto dagen efter.

När säljaren inte är sköter sig gentemot dig som kund, undersök då dina möjligheter så att du kan använda dig av dina rättigheter. Det kan definitivt löna sig.

Läs om: Använda betalningstjänster
Läs om: Lurad när du använt bankkortet?

Innehåll

Recent Posts Widget